Datahallstjänster
Vi har omfattande erfarenhet och djup förståelse för datacenters kritiska roll. Vi kan höja kvaliteten och effektiviteten i både dagliga och sällan förekommande uppgifter, oavsett om du äger ditt datacenter eller hos en CoLo.
Hur vi hjälper dig
Vet vi att det är både kostsamt och ibland svårt att få medarbetare att vilja ställa upp på den jourbaserade beredskapsslinga som krävs för att driva en 24/7-verksamhet. Det är i sådana situationer som vi med vår datahallstjänst kan hjälpa dig och ditt bolag. Genom en överenskommen inställelsetid utför vi arbetet som du har svårt att hinna med.
I datahallstjänster ingår ett åtagande från oss att exempelvis starta felsökning eller påbörja en begärd uppgift inom en överenskommen tidsrymd en så kallad SLA. Du som kund väljer hur ofta och i vilken omfattning du vill använda våra tjänster och hur mycket du föredrar att hantera internt. Under vissa toppar kan efterfrågan öka och under vissa perioder, behovet minska.
För uppgifter som kan planeras väl i förväg kan vi också förbereda mycket av arbetet internt i förväg, vilket kräver mindre inställelsetid på plats. I båda fallen följer vi samma struktur vad gäller processer och dokumentationsuppdateringar.
Du som kund kan välja mellan olika nivåer av inställelsetid i ditt serviceavtal.
Vi erbjuder allt från 2 timmar upp till 1 veckas inställelsetid.
Varför välja datahallstjänster från oss?
Vi har lång och gedigen erfarenhet av att utföra tjänster i kritiska datahallsmiljöer. Vi har väl inarbetade rutiner och processer för att säkerställa säkerhet framför något annat. Våra medarbetare är införstådda med att erforderliga bakgrundskontroller genomförs innan tillträde ges till våra kunders miljöer. Med en svensk servicedesk och en enkel ärenderegistrering kan vi erbjuda en snabb hantering.
Flexibilitet
Inom våra datahallstjänster åtar vi oss att påbörja felsökning eller utföra en begärd uppgift inom den tidsram som anges i ditt Service Level Agreement (SLA).
Ärendet kan antingen vara planerat i förväg eller av mer akut karaktär, och vi anpassar oss för att möta dina behov i båda situationerna.
Vi kan även ansvara för lagerhållningen av kritiska komponenter, såsom kablage, SFP:er och liknande i din datahall. Du anger volym och specifikation – vi säkerställer att det alltid finns tillgängligt för dig.
Servicenivåer
Som kund har du full flexibilitet att välja hur ofta och i vilken omfattning du vill använda våra tjänster, samt vilka delar du föredrar att hantera internt. Behovet kan variera över tid – vid toppar kan efterfrågan öka, medan det under t.ex frysperioder kan minska. Oavsett situation följer vi en konsekvent och tydlig struktur för processer och dokumentation. Självklart kan du som kund välja mellan olika nivåer av inställelsetid i ditt SLA, från så kort som 2 timmar till upp till 1 vecka, beroende på dina behov
Exempel på uppgifter
-
Delta i dagliga standups
-
Uppdatering av ticketsystem
-
Installationer, avinstallationer
-
Kablering, patchning, etikettering
-
Rackning
-
Eskortering av besökare in i datahallen
-
Varumottagning
-
Destruktion av media
-
Upprätthålla lager med regelbunden inventering
Expertis
Vi har gedigen erfarenhet av att assistera vid planering och genomförande av flyttar av både infrastruktur och data. Vi förstår hur avgörande en noggrann förstudie är och besitter expertis inom tekniska områden som krypterade länkar, kanalförlängare, datamigrering med spegling samt genomtänkt fallback-planering – alla kritiska komponenter för att säkerställa en avbrottsfri flytt.
Helheten
Att välja oss som din IT-partner innebär att du får en komplett helhetslösning för hela flyttprocessen – från initial analys till den faktiska flytten.
Vår styrka ligger i vår omfattande expertis inom datacenter, nätverk och säkerhetslösningar. Vi skräddarsyr våra tjänster för att matcha just ditt behov vid en migration eller datacenterflytt.
Erfarenhet
Bland våra kunder finns några av Sveriges största banker och ledande outsourcingföretag, där vi framgångsrikt har hanterat deras flyttprojekt.
Inget projekt är för litet eller för stort för oss.
Vad är TPM?
Vår TPM-tjänst erbjuder en lösning som både sänker dina servicekostnader och förbättrar serviceupplevelsen av din infrastruktur.
Vi garanterar ett SLA med responstider från så kort som två timmar till längre beroende på behov, vilket innebär att våra tekniker snabbt kan vara på plats med rätt reservdel för att utföra service.
Vi är en oberoende tjänsteleverantörer och kan därmed erbjuda er TPM-tjänsten oavsett tillverkare. Du kontaktar helt enkelt vår svenska servicedesk oavsett vem tillverkaren av hårdvaran är. Vårt ansvar är att ha rätt reservdelar i lager till dig.
Varför TPM?
Idag är den årliga servicekostnaden för äldre infrastruktur från tillverkare (OEM’s) ofta mycket hög redan efter tre år. Samtidigt vet vi att hållbarheten för en stor del av infrastrukturen i ett datacenter är betydligt längre än så. Med TPM kan du fortsätta att nyttja hårdvaran till en lägre kostnad, samt under en längre period.
Med jämna mellanrum beslutar tillverkaren vilka produkter de ska sluta sälja och så småningom sluta med support rent tekniskt (en så kallad EoS/EoL). Med TPM från oss kan du behålla och fortsätta använda din hårdvara även efter denna tidpunkt.
Ekonomisk och miljömässig hållbarhet
TPM bidrar till ökad hållbarhet genom att minska elektroniskt avfall och främja en cirkulär ekonomi genom att:
-
Förlänga livslängden av infrastrukturen
-
Få tillgång till reservdelar för äldre utrustning
Detta ligger i linje med vår och omvärldens strävanden att anta miljövänliga metoder och minska vårt ekologiska fotavtryck.
Vill du veta mer?
Jessica Liljefors
BUSINESS AREA MANAGER
jessica.liljefors (a) shibuya.se +46 708736009