Våra medarbetare:

Teamwork skapar kundnära IT-support

Hade det inte varit för corona hade du sannolikt hittat Elin Holmqvist i publikhavet på ett fullsatt Ullevi under en konsert. Att vara en god lyssnare har hon nytta av i Shibuya IT-support. Stressade personer med IT-problem är inte alltid ljuv musik, men Elin och kollegorna vänder problem till lösningar och skapar nöjda kunder med en fungerande IT-miljö.

– Jag möter olika typer av tekniska problem varje dag och får vara lite av en detektiv för att reda ut hur vi kan lösa dem. Det gör att jag lär mig otroligt mycket på jobbet. Men det roligaste med rollen är all kontakt med kunderna och att kunna hjälpa dem i deras arbete, säger Elin Homqvist.

 

Elin Holmqvist arbetar med first line-support på Shibuya i Borås. För kunder som har supportavtal med bolaget blir Elin i praktiken en del av kundens IT-avdelning. Det är till henne och hennes kollegor kunden ringer när de får problem med sina datorer, ska lägga upp nya konton eller lösa någon annan av de många detaljer som krävs för att ha en välfungerande IT-miljö.

 

Många frågor kan Elin lösa direkt över telefon eller genom ärendehanteringssystemet, medan andra kräver lite mer efterforskning eller kanske skickas vidare till specialister inom Shibuya för djupare felsökning.

Elin Holmqvist vänder problem till lösningar och skapar nöjda kunder i Shibuyas Servicedesk.

Elin Holmqvist vänder problem till lösningar och skapar nöjda kunder i Shibuyas Servicedesk.

– Vi har första kontakten med kunden och det är en otroligt viktig roll för att kunden ska bli helt nöjd. Jag vill gärna lyssna in vad personen säger ordentligt. Det är inte alltid det kunden märker av som är det verkliga problemet, så ibland får vi gräva lite i det tillsammans för att reda ut vad det är som inte fungerar korrekt, säger Elin och fortsätter:

 

– IT-strul kan ju göra vem som helt irriterad. Det är bara att tänka efter hur man själv reagerar när något inte funkar som man vill. Men om det ringer en stressad kund är jag bra på att hålla lugnet och det tror jag kunderna känner av. Ibland kanske någon behöver prata av sig lite först innan vi kan komma till kärnan i problemet, men sedan kan vi jobba tillsammans mot en bra lösning och oftast har jag en betydligt gladare kund i slutet av samtalet. Det känns bra att kunna hjälpa till i folks vardag på det sättet.

Jag lär mig otroligt mycket på jobbet. Men det roligaste med rollen är all kontakt med kunderna och att kunna hjälpa dem i deras arbete.

Elin Holmqvist började på Shibuya för ungefär två år sedan vilket sammanföll både med samgåendet av Pulsen Production och Shibuya Crossing till ett gemensamt bolag och med starten på pandemin. Båda har såklart präglat hennes tid på bolaget.

 

– När man inte kan träffas ”på riktigt” tar det lite längre tid att lära känna varandra, men nu känns det ändå som att Stockholmskontoret alltid har funnits där. Jag tycker vi känns som ett bolag. Jag gillar framför allt att det är så enkelt att höra av sig till någon inom bolaget, oavsett var den personen sitter eller har för roll, och fråga om det är något jag behöver hjälp med. Vi är ett team även om vi inte är på samma plats eller har samma arbetsuppgifter och vi lär oss hela tiden av varandra, säger Elin och fortsätter:

 

– Innan jag började på Shibuya hade jag varit nio år på min tidigare arbetsplats. Man bryter såklart en stor trygghet när man byter en invand arbetsplats mot något helt nytt. Men jag fick direkt ett sådant bra bemötande och en bra känsla på Shibuya att jag valde att göra förändringen. Och det har varit fantastiskt roligt! Jag har fått lära mig så mycket nytt och lär mig fortfarande. Jag förstår inte varför jag inte gjorde detta tidigare, skrattar Elin.

Daniel Gotfredsen

Elin Holmqvist
Support Engineer på Shibuya

 

Elin älskar livemusik och saknar möjligheten att gå på konsert under pandemin.

 

"Jag började gå på festivaler när jag var 16–17 år. Det ger en sådan obeskrivlig känsla att stå i ett publikhav och bara lyssna på musik. Det är superspeciellt! Och det saknar jag. Jag har lyssnat lite på streamade konserter men det blir inte samma sak. Det är svårt att föreställa sig att man är på ett fullsatt Ullevi igen men jag längtar verkligen efter det."